måndag 25 oktober 2010

Hjälp mig!

Är ni känsliga så kan ni sluta läsa nu.

Jag undrar en sak. Jag började äta minipiller för fem veckor sedan, Ceracette. Jag åt dessa även innan graviditeten och de fungerade alldeles utmärkt. Det som var så bra var att jag inte fick någon mens, underbart. Men nu har jag blödit i princip varenda dag sedan jag började... Och ni anar hur jäkla roligt det är. Dessutom började lossa vettlöst mycket hår! Och även det är en biverkan på pillren. Fan.. Det jag undrar är om detta kommer att försvinna?!!!! För gör det inte det tänker jag sluta. Känns lagom mysigt och blöda hela tiden, visst, inga stora mängder men det räcker. Och det här jäkla håret, jag blir galen! Det är hår precis överallt och ni skulle se min hårborste..
Så har ni några erfarenheter kan ni väl snälla skriva en rad och dela med er!

15 kommentarer:

Cila sa...

Nej men va jobbigt!!
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av dom.. Ha du googlat? :)

wimsis sa...

Jepp det har jag. Allt jag hittar är att det är biverkningar och att det bara är att fortsätta äta, men jag vill ju veta om det försvinner!!!!

Cindy sa...

Jag funderar på om inte hårlossningen kan bero på amning, för du ammar väl. Är jätte vanligt att man tappar massor av hår vid amning. Kanske du borde byta piller, inte trevligt att bara blöda.

wimsis sa...

Nej, jag ammar inte längre :( Så det är nog dessvärre pillrena..

nettan sa...

hej! har inte kommenterat förr, men läser din blogg ibland iaf,o en härlig liten knodd har du fått! =)

kände iaf att nu måste jag kommentera,för precis exakt det där hände mig..åt innan jag var gravid i överfem år,o ingen mens! himmelriket! fortsatte efter att min knodd kom o blöder o blöder o blöder.. :( jag var o fick någge annat piller, p-piller, men jag e rädd förstrokes o sånt när det finns i släkten..men testade dem iaf, o mådde sååå illa,precis som när jag var gravid, så vart ju helt nervös mitt iallt..men mådde inte bra, så slutade ganska fort meddem oxå,o nu kör vi på det gamla hederliga viset tills det ärdagsför nästa..alltså kådis! :) lite flummigt, men hoppas d e till någon hjälp iaf!

nettan sa...

samma sak med håretförresten, men jag trodde det var efter graviditeten, men nu när du säger det så slutade det efter att jag slutade med pillren..

wimsis sa...

Nettan: Tack! Och vad roligt att du kommenterade :) Och tack för att du delar med dig!
Jag ska äta de här pillrena ett tag till, jag väntar ett samtal från en läkare snart så jag ska ta upp det då.. Jag åt p-piller tidigare också (innan grav) men jag var tvungen att sluta eftersom jag hade så högt blodtryck då.. Och det var då jag fick ceracette. Jag trodde också håret hade med amningen att göra först, men jag ammar inte längre och det började samtidigt som jag började med pillrena.

Anonym sa...

Håret kan ju ha att göra med hormoner, hormonnivåerna sjunker väl stadigt månaderna efter graviditet? Jag fick barn ungefär samtidigt som du och lossar också skitmkt hår nu.. (sen nästan en månad tillbaks) Jag har också nästan slutat amma..

Jag la in en hormonspiral och blöder också titt som tätt, jätteskoj.. not

Johanna.S sa...

har samma problem jag med. lossar hår som f#n, fast jag inte ammar längre (grabben är 3,5 mån) jag fick minipiller innan jag slutade amma och jag har haft lite, lite mens i typ två veckor i två omgångar, drygt, bättre med mycket i färre dagar tycker jag. blir att börja äta p-piller igen snart. Håret har jag hört kan bero just på hormonförändringen. kram J

wimsis sa...

Anonym: Visst kan det bara bero på hormoner efter graviditeten, jag tycker bara att det kom ungefär samtidigt som jag började med pillrena, sen står det även på bipacksedeln att det är en biverkan.
Men nu måste jag säga att jag knappt blöder alls, hoppas det fortsätter så här.. Peppar peppar..

Johanna: Jag håller med, hellre mer i få dagar än att hålla på så här, jag blir galen! Men som sagt, nu blöder ja nästan ingenting, hoppas hoppas att det fortsätter så här! Men annars får jag ta och byta till nåt annat. Sen hoppas jag att hårlossningen ger med sig snart och att det bara har att göra med naturliga orsaker som amning, graviditet, kroppen håller på att stabilisera sig osv.. Hoppas det blir bättre för dig snart också! Kram

Elin sa...

Hej! Måste bara skriva tillbaka. Jag ammar typ inte alls, nån natt kan det hända att jag gör det, men annars bara ersättning. Men de kanske två senaste veckorna har jag börjat tappa massor av hår. Gubben har börjat kommentera det hela tiden. Jag har satt in en stav men det är ett tag sen.. Börjar faktiskt själv bli orolig att jag ska tappa håret.:/ Kram

Anonym sa...

Madde, jag har tappat fruktansvärt mycket hår efter båda mina graviditeter, ca 3-4 månader efter förlossning. Andra gången hade jag kala fläckar i hårbotten om man lyfte på överhåret...! Detta är en omställning efter gravidieteten då man istället knappt tappar nåt hår alls. Jag började med Cerasette båda gångerna efter ca 8 v och jag "småskvätte" under hela tiden jag använde dem. Fick inte tillbaka mensen på riktigt förrens jag helt slutade amma båda gångerna. (8-10 månader). Preventivt var det ju en fröjd att gå tillbaka till p-piller och andra gången spiral.
Jag undrar, om du slutat amma kan du väl skippa mini-pillsen?

Kul att se ditt lilla liv här på bloggen!

Kram Kusin Veronica

wimsis sa...

Elin: Ja det känns ju som man skulle bli flint vilken sekund som helst! Har ju lossat horribelt mycket i ca. fem veckor nu.. Beror det på amningen tycker jag det borde ta slut snart! Kram

wimsis sa...

Kusin: Skoj att du är här på besök :)
Jag ammar inte alls längre, så jag skulle gott och väl kunna sluta med dessa. Jag ska försöka hålla ut i en vecka till då jag ska prata med en läkare. När jag började med cerasette hade jag inte ens fått tillbaka min mens efter graviditeten, och nu blöder man istället lite hela tiden. Känns ju som kroppen är helt upp och ner just nu. Jäkla hormoner säger jag bara.

Kram

mamaMill sa...

Alltså håret har nog att göra med att du slutat amma, jag lossade kolosala mängder.