onsdag 23 maj 2012

v. 37 och mvc

Bebis kommer ju faktiskt snart! Har nog inte riktigt fattat det än :)

Var ju som sagt till mvc idag. Den stora frågan var ju om bebis vänt på sig eller ej, och vi får vänta ännu en vecka på att få veta det.. De var två stycken som klämde och kände på magen men de var osäkra, bebis låg tydligen djupt. Men de kände inget huvud nertill, skit också. Så antagligen ligger buset antagligen i säte eller kanske till och med på tvären?! Blodtryck bra, urin bra, vikten ökar (tyvärr..) hb bara 108! Va fan alltså, sist var det 106 och nu har jag varit jätte nogrann med mitt järn! Sf är nu 36 tror jag.. så magen den växer. Bm uppskattade en vikt på nånstans mellan 2,4-2,6. Hon så att det inte är nån jätte bebis alla fall, skönt. Hjärtljud på hela 155 den här gången!

Annars pratade vi lite angående just sätesbjudning och hur de brukar förlösa just barn i säte. Tydligen är det inte automatiskt snitt som gäller, utan vissa läkare anser att det går bra att föda vaginalt. Men det beror väl på vilka förutsättningar man har, dvs hur bra bäcken man har och hur stort barnet är. Men det känns lite risky business med att föda "normalt". Vill ju egentligen inte snittas.. Nån som har erfarenhet av detta att dela med sig av?!


Published with Blogger-droid v2.0.4

8 kommentarer:

Cila sa...

Men oj, så du vart egentligen inte nå klokare på de här mötet heller. Suck. Men nästa vecka då alltså?
Spänning! :)
<3

wimsis sa...

Nej, inte mycket.. men som bm sa, dom brukar känna ett huvud nere och det gjorde dom ju inte, så antagligen ligger den ju med huvudet upp, skitunge :)
På onsdag är det dags för sista ul, så då ska jag väl få besked om vad som väntar! Men ooorka vänta en vecka till då!
Puss

Emy sa...

Min kompis fick barn för några månader sen och hennes tjej låg i säte och då sa den läkaren att det bara är Korvela som förespråkar vaginala sätesförlossningar, de andra läkarna är emot det. Just för att huvudet kommer sist och det är störst och kan därför bli komplikationer. Så i hennes fall erbjöds de knappt möjligheten att föda vaginalt utan den läkaren hon var till ville att det skulle bli snitt.
Tänk att det är dags för UL snart, extra spännande för er förstås nu för att få klarhet i hur bebibusen ligger :)
Och fin mage du har, tycker du att den skiljer sig mycket från när du väntade Liam?

wimsis sa...

Lite det jag förstått, och det är ju givetvis just Korvela jag ska träffa. Träffade en tjej för ett tag sen som hade en bebis i säte, Korvela hade i princip tvingat henne att föda i säte! Men till slut krävde hon att träffa en annan läkare och sen fick hon snitt. Det är ju trots allt jag som ska föda, så jag borde väl ändå få välja vad jag vill göra med min kropp!
Just nu känns det som snitt är det bästa och framförallt säkraste alternativet.
Nu tycker jag inte den skiljer sig så mycket mer, kan tycka att den är lite rundare på sidorna än med Liam.. Kan även tycka att magen är lite mindre nu i senare veckor än med Liam (men det kan väl inte va möjligt?) måste lägga upp en jämförelse bild! Hur känner du med din mage?

Tänker du gå på omfödersketräffen på måndag?

Kramar

Emy sa...

Ja, i ditt läge tror jag att jag också skulle föredra snitt, även om det "optimala" skulle vara att föda vaginalt men då vill man ju helst att bebisen ska ligga åt rätt håll så att man minskar risken för komplikationer.
Jag tycker att jag blivit bredare om magen nu de senaste veckorna, med Nenna var magen mera "toppig" :)
Japp, det tänker jag, ska du också gå?
Kram

Jessica sa...

hejsan.
när jag vänta min äldsta (född 2007) visa det sig i sista ultraljudet att han satt i säte... och det var aldrig några andra alternativ än att bli snittad. då var det faktiskt korvela som sa "vi varken vill att man föder sätesbarn eller förespråkar vändningsförsök då det oftast misslyckas" så jag blev snittad planerat i vecka 38+2. en helt bra upplevelse!! jag skulle bra kunna va med om det igen (sen födde jag 2 barn vaginalt efter det)

hoppas allt löser sig så bra som möjligt för er!
Du har en fin mage :)

//Jessica

wimsis sa...

Jo, tänker nog åka bara jag får barnvakt!
Kram

wimsis sa...

Åh, det var skönt att höra! Känns ju lite så där att föda vaginalt i säte som sagt.. Ska bli spännande att se vad han säger på onsdag!
Och tack!