måndag 13 april 2009

Ventilerar

Oj, var inte meningen att reta upp någon eller att någon skulle känna sig utpekad.. Syftet med hela inlägget var bara för att jag ville ventilera mig. Kommer ju som sagt in x-antal akutfall varje dag.. Och för mig som inte är van vid detta tar alla fall självklart på..
Men som sagt var inte meningen att någon skulle känna sig utpekad på något sätt.. Jag har varit med om mycket de senaste veckorna, och det ena fallet är inte det andra likt.
Allt detta var bara mina tankar om dessa veckor och inte om någonting specifikt. För mig är alla fall en ny upplevelse och en ny erfarenhet. Tragedi är någonting som finns i vardagen, och människor som inte alltid förstår finns också i vardagen. Fingret jag skrev om var bara ett fånigt exempel tagit från tomma intet.. Nu i efterhand kan jag se att det kanske var dumt. Men jag syftade absolut inte på någon, utan ville bara få fram en poäng.
Men skicka gärna ett mail om det är något annat jag kan förklara.. Än en gång var detta jag som ventilerade över två veckors känslor i ett inlägg, alltså x-antal olika fall och absolut ej något specifikt!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ventilerar gör man på arbetsplatsen inte i någon blogg. Har man tystnadsplikt så berättar man överhuvudtaget inte om något fall, inte ens i sin blogg. Vi ser ganska allvarligt på det här och kommer nog att ta upp det med akuten!

wimsis sa...

Jag skulle önska att ni kunde kontakta mig privat i första hand. Eftersom jag inte har skrivit om ett endaste fall i min blogg, förstår jag inte vart detta kommer från.. Jag vet precis vad min tystnadsplikt går ut på. Jag har som sagt inte kommenterat ett endaste specifikt fall. Endast skrivit om mina egna känslor.

Cat sa...

Nu blir jag irriterad citerar Lagen om patientens ställning och rättigheter 17.8.1992/785, 13 § (30.6.2000/653)
Sekretessbelagda uppgifter i journalhandlingarna

"En yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården eller någon annan som arbetar vid en verksamhetsenhet för hälso- och sjukvård eller utför uppdrag för den får inte utan patientens skriftliga samtycke till utomstående lämna sådana uppgifter som ingår i journalhandlingarna."

Just det, information som står i en journal. Madde har ju inte nämnt något specifikt fall! Skulle hon ha skrivit att person X kom in med en pinne i ögat skulle det ha varit olagligt. MEN nu skrev hon bara att det är mycket som händer där, mer än vad hon själv hade trott att det hände där typ. Att olycksfall kommer in på en akutmottagning är ju självklart! Trodde du "anonym" något annat så är det konstigt. Om nu du visste om att person X besökte akuten i lördags och därför känner dig utpekad borde ju du förbjuda tidningarna att ha notiser om att polisen har tagit fast personer för rattfylla (om du själv var en av de som åkte fast).

Anonym sa...

Eftersom ni tar åt er så mycket måste det ju ha stått något i inlägget som inte borde stått. Spelar ändå inte någon roll, vi har allt utskrivet så detta skall upp till diskussion på akuten och med överskötaren samt övervägas om det skall anmälas.

cassie sa...

haha, vem är vi?