torsdag 22 augusti 2013

Singapore update

Jag vill minnas att innan jag tog mitt lilla blogguppehåll lovade jag att jag skulle berätta lite om Singapore.
Så, bättre sent än aldrig :)

Vi var alltså i Singapore i två och en halv vecka. Anledningen till resan var att Conny skulle på sk. ABB kurs. Hade vi inte kommit med hade vi knappt träffats på tre månader, och det var inget alternativ.
Connys hade ju hotell bokat från jobbet redan, så det valde vi inte själva, vi bodde på Concorde Hotel. Ett business hotell som låg absolut centralt på den stora shopping gatan Orchard road.
Singapore är ett häftigt land, vilka byggnader!

Conny var på kurs i veckorna, första veckan mellan ca.8-16, andra veckan ca. 8-14 och sen hade han tre dagar med rätt långa dagar, 8-19 första dagen osv.
Ja, jag och barnen var ju så klart ensamma en hel del. Vi var vid poolen en del, men bara kortare stunder,det var otroligt varmt och hööög luftfuktighet. Vi gick runt i shoppingcenter, lekte i olika lekplatser, var till ett lekland (haha, vilken skillnad från våra lekland!! stackars singapore barn, de vet inte vad dom missar), gick i botaniska trägården osv. Alla var mycket trevliga och tillmötesgående när jag kom ensam med två barn.

När Conny var ledig försökte vi hitta på så mycket som möjligt. Vi var till Sentosa island där alla barnaktiviteter finns (eller mycket alla fall). Vi besökte stranden två ggr, var till Universal studios (som Disney world fast Universals filmer som Jurrasic Park, Shrek m.fl.), var till världens största inomhus aquarium, vattenland, vi var till Singapore zoo, åkte världens högsta pariserhjul, tittade på lasershow, åkte turistbuss osv. Ja, kan konstatera så här i efterhand att vi hann med en hel del :)
Jag är nog lite förälskad i Singapore och åker mer än gärna tillbaka! Tyvärr blev det en dyr resa, min och barnens flygresor var inte billiga.. Tack och lov betalade Connys jobb hotellet. Vad sägs annars om frukostbufeé för 20 euro per person? Ja, ni förstår..

Undrar ni något så fråga mer än gärna!






































4 kommentarer:

Annica Eliasson sa...

Å Vad härligt!
Känner igen några av bilderna.. orchard road var ju bara för häftigt och alla köpcentrum.
Vi var också på sentosa... ljuvligt ;-)
Å linbana... uuuuu :-)
Hoppas ni hade en toppen resa... när som skulle jag också besöka Singapore igen! Kram

wimsis sa...

Åh, visste inte att ni också varit där :) Pratade med en karl där vid tillfälle som så att "allting fungerar verkligen här", och så var det verkligen.
Och vilken arkitektur, man skrattar ju lite när man tittar på maxinge :) Med lite tur kan det bli en trip dit i vår! Kram

annica sa...

Vi valde att stanna där ngr dagar för att Förkorta flygtiden, då vi åkte till Filippinerna!
tyckte de va tryggt att va där.. dock lite nojjig över om ungarna sku skräpa ner.. haha!
Hannes sandaler gick sönder.. han gick 1dag barfota.. mitt i stan ;-)
påtal om sjukvård.. Singapore har väl ett av världens bästa!

wimsis sa...

Ah, Filippinerna! Dit skulle vi också vilja åka :)
Jo, otroligt tryggt! Skönt när man va ensam med barnen så mycket..
Haha, barfota! Ja, varför inte :)
Yes, bland världens bästa! Den fick vi ju också pröva på, tyvärr!